Cara Menggemukkan Kambing Kurus Dalam Masa Singkat

 5 Cara Menggemukkan Kambing Kurus Dalam Masa Singkat

 


Bagi anda yang ingin mengembangkan perniagaan sebagai penternak kambing, terdapat beberapa taktik yang perlu dipelajari. Termasuk salah satunya cara menggemukkan kambing yang gemuk di peringkat awal. Sebab kambing bukan macam lembu yang beratnya boleh naik 1 kg sehari. Manakala kambing hanya mempunyai beberapa gram setiap minggu. Berdasarkan maklumat daripada pengalaman Google dan Madani Farm, berikut cara menggemukkan kambing kurus kering.

 

1. Menghapuskan Parasit dari Badan



Kambing yang kurus kering itu kelihatan fizikalnya, kelihatan kulitnya melekat pada tulang. Sangat sedikit tisu otot dan lemak. Sebab pemiliknya kurang penjagaan. Boleh juga apabila kambing yang sakit dibiarkan dan tidak diberi makanan yang sihat. Oleh itu, anda boleh mulakan dengan menjaga kesihatan kambing dan menghapuskan parasit.

Biasanya parasit pada kambing dalam bentuk cacing dan kutu. Penternak boleh menggunakan ubat herba di pasaran atau membuatnya secara semulajadi. Caranya ialah dengan mencampurkan beberapa bahan semulajadi seperti halia, betik, dan lain-lain. Kesan ubat kimia lebih cepat daripada ubat semulajadi. Untuk kehidupan seharian, cukup untuk membersihkan dram dengan kerap pada waktu pagi dan petang, dan berjemur pada waktu pagi.


2. Pastikan Sangkar Bersih & Sihat


Cara menggemukkan kambing kurus ini memerlukan perhatian khusus. Adalah disyorkan bahawa dram dalam bentuk peringkat, dan tidak bercampur dengan najis dan air kencing. Bekas baja diletakkan di bahagian bawah sangkar, supaya kambing tidak akan bersentuhan. Bersihkan kotoran yang melekat pada tiang bangunan setiap hari, supaya kambing lebih sihat.

Sangkar harus mendapat cahaya matahari yang cukup. Kerana ia berguna untuk membunuh bakteria dan parasit. Selain itu, badan haiwan itu menjadi lebih segar terutama matahari pagi. Kemudian buat bumbung sangkar tinggi supaya suhu tidak terlalu panas. Kerana tenaga daripada makanan akan terbuang akibat aktiviti pernafasan haiwan ternakan.


3. Berhati-hati dalam Makanan Kambing


Selain benih dan jenis kambing, makanan yang diambil juga mempengaruhi berat badan. Terdapat tiga jenis makanan untuk menggemukkan kambing kurus. Pertama, rumput sebagai sumber serat. Kedua, makanan mengandungi kekacang sebagai sumber protein. Ketiga, tumpukan perhatian untuk menguatkan sistem imun kambing.

Penternak boleh menggunakan jenis rumput pakchong, odot, ruzi, atau banchiaria. Ketiga-tiganya mempunyai sumber serat yang tinggi. Kelebihan rumput pakchong boleh dilihat di sini. Anda juga boleh bergantung pada daun nangka, daun mahogani, atau daun pisang. Untuk kekacang jenis ini, anda boleh menggunakan daun lamtoro, turi, indigofera, calliandra, dan moringa. Dan jangan lupa untuk menambah vitamin sekurang-kurangnya dua kali seminggu untuk menjadikan otot anda lebih kuat.


4. Pemeriksaan Kesihatan Kambing


Penjagaan kesihatan haiwan ini perlu dilakukan secara berkala, kerana kambing mudah dijangkiti virus. Kesan selain kambing kurus ialah hilang nafsu atau kemandulan. Keadaan kambing tersebut amat sukar untuk dijual walaupun harganya di bawah harga pasaran. Jadi cara menggemukkan kambing kurus adalah dengan kerap memeriksa kesihatannya terutama bahagian lumbar atau rongga perut.


5. Kambing dikebiri


Sebenarnya kaedah ini menimbulkan kebaikan dan keburukan di kalangan penternak. Walau bagaimanapun, kambing yang dikebiri berprestasi di atas purata. Kambing cepat gemuk dan dagingnya tebal. Apabila dijual ke pasaran harganya boleh melambung tinggi. Biasanya kambing yang dikebiri bertujuan untuk korban. Pada masa yang sama tidak perlu mengawan dengan kambing betina kecuali haiwan ternakan.

Menternak kambing sebenarnya senang dan susah. Penternak mesti bersedia dengan perwatakan haiwan ini yang sensitif sedikit. Iaitu dari segi kesihatan, jenis makanan, hingga kebersihan mesti dijaga dengan baik. Faham sangat dari umur berapa kambing perlu melalui tempoh gemuk. Dan apakah syarat-syarat kambing yang telah memasuki musim mengawan.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel