Untung Rugi Kambing Yang Mesti Dipertimbangkan

 Mari Kita Tinjau Lebih Dalam Tentang Untung Rugi Kambing Yang Mesti Dipertimbangkan





 

Penternakan kambing merupakan salah satu perniagaan yang popular di Indonesia terutamanya yang tinggal di kawasan luar bandar. Prospek perniagaan ini agak besar, kerana pasarannya jelas. Tetapi sebelum memulakan perniagaan, anda mesti tahu pengiraan untung rugi kambing. Daripada ingin tahu, mari lihat ulasan berikut.

 

Kelebihan Kambing


Kambing kebanyakannya dilakukan kerana mereka mempunyai banyak keuntungan. Beberapa kelebihan yang dimaksudkan ialah makanan yang berpatutan, masa penuaian yang singkat, penyelenggaraan yang mudah dan harga yang stabil. Tetapi sekali lagi, faktor yang menyebabkan kekeliruan ini boleh berbeza, bergantung kepada pengurusan ahli perniagaan itu sendiri.

Seperti yang anda tahu, diet kambing adalah rumput dan daun. Anda boleh mendapatkannya secara percuma di alam liar. Sudah tentu ini akan mengurangkan modal perniagaan yang anda jalankan. Agar tumbesaran kambing berjalan dengan baik, anda perlu menyediakan makanan tambahan berupa ubi kayu, dedak, dan ampas tauhu.

Bahan-bahan yang disebutkan di atas juga mempunyai harga yang berpatutan, dan mudah diperoleh. Di samping itu, kambing mempunyai masa tuaian yang singkat. Maklumat berkaitan kebaikan dan keburukan penternakan kambing perlu diberi perhatian oleh setiap penternak. Jika pada akhirnya anda memutuskan untuk menjalaninya, anda boleh lebih bersedia.

Anda juga tidak akan menghadapi masalah menjaga kambing, kerana tiada rawatan istimewa yang perlu dijaga. Yang penting makanannya teratur dan sangkarnya bersih, kedua-dua komponen ini dapat menampung kehidupan kambing dengan baik sehingga ke menuai. Apabila memasuki musim menuai, pemilik kambing juga tidak akan susah untuk dipasarkan kerana peminatnya ramai.
Kehilangan Kambing untuk Ahli Perniagaan

Tidak boleh ada perniagaan yang tidak rugi, begitu juga dengan kambing. Kadangkala, penjagaan yang anda berikan kepada kambing sebenarnya boleh menyebabkan mereka mati atau menjadi cacat. Inilah yang termasuk dalam bentuk kerugian yang sering dialami oleh petani. Supaya kematian kambing tidak memberi impak yang besar, anda perlu mempertimbangkan kebaikan dan keburukan penternakan kambing dengan betul.

Selain itu, kambing yang cacat juga tidak mempunyai kipas. Akibatnya, anda hanya boleh mengekalkannya atau memakannya secara peribadi. Jika anda membida, harga jualan kambing tersebut sangat rendah berbanding dengan kambing yang sihat. Oleh itu, anda perlu menjaga ternakan anda dengan baik untuk memastikan mereka selamat dan sihat.

Kedua-dua faktor ini sering menyebabkan pemilik kambing mengalami kerugian. Walau bagaimanapun, setiap masalah ini boleh diatasi, jika anda mengetahui lebih lanjut tentang cara menternak kambing dengan betul. Maklumat sedemikian tidak akan sukar untuk anda cari. Selain itu, pada masa ini terdapat banyak sumber yang mengandungi maklumat lengkap dan boleh dipercayai berkaitan penternakan kambing.

Anda juga boleh berkongsi dengan penternak lain, berkaitan kelebihan dan kekurangan penternakan kambing, dan cara mengatasi kerugian tersebut. Langkah seperti ini harus anda lakukan, supaya proses perniagaan dapat berjalan dengan lebih baik. Anda tidak perlu ragu-ragu atau ragu-ragu untuk meminta ilmu daripada orang lain, kerana terdapat ramai penternak di luar sana yang sedia membantu.

Itulah beberapa maklumat yang perlu anda ketahui, berkaitan analisis perniagaan penternakan kambing. Dengan mengetahui faktor-faktor yang menyebabkan untung dan rugi, anda boleh mempersiapkan diri anda jika ada kemungkinan buruk yang timbul. Anda tidak akan terkejut dan keliru apabila peluang yang menguntungkan datang. Paling penting, bekerja keras untuk memastikan perniagaan anda berjalan lancar.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel