Berkesan Untuk Pemula, Begini Cara Kambing Kambing Cepat Bersalin

 Berkesan Untuk Pemula, Begini Cara Kambing Kambing Cepat Bersalin


Dalam penternakan kambing, sudah tentu anda mahu kambing peliharaan anda cepat beranak. Namun, ini memerlukan ilmu dan cara yang betul agar rawatan yang anda berikan berjaya. Cara membuat kambing cepat beranak supaya ternakan kambing ini berjaya. Ingin tahu bagaimana? Sumber dari Google.com, Jom lihat ulasan berikut hingga habis!



 




Cara Kambing Kambing Cepat Beranak

1. Mengiktiraf Ibu Bapa Unggul

Untuk mempercepatkan perkahwinan dan kehamilan kambing, sudah tentu anda perlu memilih penternak yang unggul terlebih dahulu. Berdasarkan pengalaman dan maklumat Madani Farm Jogja daripada induk Google yang unggul, ia akan membantu anda supaya kambing cepat beranak dengan zuriat yang berkualiti. Bagi ibu bapa lelaki, anda boleh memilih mereka yang mempunyai testis normal, kasut tumit tinggi, kaki lurus dan tegap, dan sihat.

Kemudian, pilih lelaki yang dadanya dalam dan lebar, badannya besar dan tinggi, mempunyai nafsu yang tinggi, dan berumur lebih daripada 1.5 tahun. Sementara itu, induk betina unggul tidak banyak berbeza dengan jantan dengan penambahan ambing simetri, 2 puting, berumur lebih dari 1 tahun, dan jinak. Pastikan anda memilih penternak yang unggul untuk kambing.

 


2. Kambing Kambing

Cara untuk kambing cepat beranak sudah tentu dengan mengahwinkan kambing jantan dan kambing betina. Secara amnya, kaedah ini menggunakan IB dan kos yang lebih tinggi. Namun begitu, anda juga boleh menggunakan cara mengawan kambing secara semula jadi yang berkonsepkan pusat ternakan. Anda boleh meletakkan jantan dan betina di dalam sangkar mengawan yang masih saling melepasi.

Anda boleh menggunakan 1 jantan 1 betina atau 1 jantan 2 betina dan tunggu kambing mengawan secara semula jadi. Konsep pusat ternakan ini juga telah terbukti dapat meningkatkan produktiviti kambing. Selain itu, konsep ini juga dapat mengawal ternakan anda dengan ketat, agar keadaan kesihatannya terpelihara dengan baik.

 


3. Menyediakan Suapan Berkualiti dengan Kaedah Flushing

Makanan juga sangat mempengaruhi potensi kambing untuk cepat hamil dan melahirkan ramai. Pemberian makanan yang berkualiti juga perlu dilakukan tepat pada masanya dengan dos yang betul supaya penyerapan nutrien berjalan dengan sempurna. Untuk itu, cara kambing cepat bersalin boleh menggunakan kaedah pembilasan yang bertujuan untuk menaikkan nafsu kambing.

Kaedah ini perlu dilakukan 1 bulan sebelum baka kambing dikawinkan sehingga induk betina selesai menyusu. Dengan kaedah siram, anda boleh menyediakan makanan dengan tenaga dan zat besi yang lebih tinggi untuk mempercepatkan kitaran estrus kambing. Anda boleh memberi makanan hijau seperti yang biasa dimakan oleh kambing dengan tambahan pekat.

Selain itu, perlu juga dilakukan suntikan PG-600 pada kambing betina yang bertujuan untuk meningkatkan peratusan syahwat. Butiran makanan yang boleh anda berikan kepada kambing anda ialah daun ubi kayu dan rumput padang yang setiap satunya adalah 50%. Kemudian, 65% ubi kayu, 35% dedak padi, 20% daun gamal, dan 20 ml suplemen organik cair.

Agar ternakan kambing anda berjalan dengan baik dan berjaya, anda perlu melakukan cara kambing untuk bersalin dengan cepat. Selain memilih induk yang unggul dan kaedah mengawan yang cepat, makanan juga memainkan peranan yang sangat penting terutama untuk menjaga kesihatan kambing. Oleh itu, keadaan kambing akan kekal cergas dan tidak akan sakit.

Cara menternak kambing supaya cepat beranak memang memerlukan rawatan khusus agar induk segera mengawan dan menghasilkan kambing. Untuk menjadikan kambing cepat beranak dan mempunyai anak ayam yang berkualiti, anda boleh melakukan pelbagai cara di atas. Justeru, potensi kambing untuk segera bersalin akan lebih besar.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel