Kesihatan Organ Peredaran Darah Kambing

 Bagaimana Menjaga Kesihatan Organ Peredaran Darah Kambing? Semak Sini!




Organ peredaran darah merupakan salah satu organ terpenting dalam badan kambing. Atas sebab ini, organ peredaran darah ini perlu diselenggara dengan baik supaya tidak ada risiko penyakit yang menyerang kambing. Lebih-lebih lagi jika anda menternak kambing tersebut. Begini cara menjaga kesihatan organ peredaran darah kambing yang perlu anda lakukan.

 




Bagaimana Menjaga Kesihatan Organ Peredaran Darah Kambing?

 

1. Memberi Vaksin


Sama seperti manusia, ternakan seperti kambing juga berpotensi diserang penyakit yang berpunca daripada virus atau bakteria. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda boleh memvaksin kambing peliharaan anda. Matlamat pemberian vaksin ini adalah untuk meningkatkan antibodi kambing di samping mengekalkan kesihatan organ peredaran darahnya.

Atas sebab ini, pemberian vaksin ini boleh menjadi cara untuk menjaga kesihatan kambing dan organ dalam badan kambing. Kambing yang sihat akan kelihatan aktif dan responsif kerana mempunyai antibodi yang baik dalam badannya. Selain itu, ia juga tidak akan terdedah kepada penyakit biri-biri yang boleh membahayakan nyawa mereka.
 

2. Menyediakan Makanan Sihat


Makanan yang sihat juga memainkan peranan yang sangat penting dalam usaha dan cara menjaga kesihatan organ peredaran darah kambing. Anda boleh menyediakan makanan yang sesuai untuk kambing anda dan mengandungi kandungan nutrisi lengkap bahan makanan untuk keperluan tubuhnya.

Antara makanan yang boleh anda berikan ialah rumput hijau segar seperti rumput odot/pakchong, kulit pisang, daun betik, daun ubi kayu, dan tembikai. Dos perlu disesuaikan dengan keperluan kambing anda kerana setiap kambing mesti mempunyai keperluan nutrisi yang berbeza. Bagi makanan yang berpotensi mengandungi toksin seperti rumput, pemilihan juga perlu diambil kira.

Jangan biarkan rumput yang salah membawa kambing peliharaan anda untuk diracuni. Salah satu rumput yang mengandung racun adalah akar ular yang umumnya juga tumbuh bersama dengan rumput lain. Untuk mengelak daripada mengambil kesilapan rumput, anda hanya perlu menggunakan rumput teka-teki atau rumput gajah.

 3. Menjaga Kebersihan Sangkar dan Sanitasi Sangkar


Menjaga kebersihan dan sanitasi kandang juga tidak kurang pentingnya untuk memastikan organ peredaran darah kambing sihat. Kandang adalah tempat kambing makan dan membuang air besar. Jika sangkarnya kotor dan jarang dibersihkan, sudah tentu banyak kuman dan bakteria yang tumbuh dan jika dimakan oleh kambing ia akan berbahaya.

Oleh sebab itu, menjaga kebersihan kandang juga merupakan satu cara untuk menjaga kesihatan organ peredaran darah kambing. Bersihkan sangkar kambing dengan kerap dan pastikan ia bersih. Dengan cara itu, kambing peliharaan anda juga akan berasa selesa ketika berada di dalam sangkar dan tidak mudah jatuh sakit.
 

4. Semak Kesihatan Kambing kepada Doktor Veterinar


Dalam usaha menjaga kesihatan kambing peliharaan anda, anda boleh membawanya ke doktor haiwan sebulan sekali atau tiga kali setahun. Pemeriksaan ini bertujuan untuk melihat kesihatan keseluruhan kambing termasuk organ peredaran darahnya. Pemeriksaan di doktor haiwan juga boleh mengesan awal sekiranya terdapat potensi penyakit dalam badan kambing.

Jika kambing peliharaan anda berpotensi untuk mengalami penyakit atau sakit, doktor haiwan akan memberi anda ubat yang boleh anda berikan kepada kambing anda. Cara menjaga kesihatan organ peredaran darah kambing perlu anda lakukan secara teratur mengikut keperluan kambing peliharaan anda.

Menjaga kesihatan kambing adalah penting terutama bagi ternakan kambing. Antara cara di atas boleh anda lakukan untuk mengekalkan kesihatan organ peredaran darah kambing. Bermula dari memberi vaksin, makanan sihat, menjaga kebersihan sangkar, dan memeriksa dengan doktor haiwan.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel