Kambing Pendarahan Selepas Bersalin

 Jangan Panik, Ini Cara Atasi Kambing Pendarahan Selepas Bersalin



 


 


Penternak kambing mesti tahu pelbagai jenis ilmu untuk menjaga ternakan mereka. Ini juga termasuk merawat kambing ketika bersalin, cara penyediaannya, cara mengendalikannya, hingga membersihkan anak . Selain itu, penternak juga mesti tahu cara menangani kambing berdarah selepas bersalin seperti berikut.


Petua Atasi Kambing Berdarah Setelah Melahirkan

1. Mengetahui Ciri-Ciri Kambing Yang Akan Beranak


Semasa bersalin, terdapat beberapa perkara yang boleh anda ketahui sebagai penternak. Salah satu ciri yang paling ketara ialah kaki belakang ibu bapa akan meregang. Bukan itu sahaja, bentuk ekor akan cenderung tegak. Selepas itu, kambing akan kelihatan seperti meneran dan tahan sehingga satu umur.

Jika ini berlaku, maka anda masih perlu memberi perhatian yang teliti. Proses melahirkan kambing ini akan bermula dari air ketuban yang keluar. Selepas itu, kambing akan keluar dengan sendirinya. Sekiranya kedudukan anak kambing itu normal, maka kelahirannya boleh diketahui dari dua kaki hadapan, yang mula kelihatan. Selepas itu akan diikuti oleh badan, dan kaki belakang.

Memandangkan proses bersalin mengambil masa yang agak lama, maka semasa proses bersalin, petani perlu mengambil masa untuk menunggunya. Jika berlaku masalah, maka anda sudah boleh tahu cara menangani kambing berdarah selepas bersalin. Dengan cara itu, tiada akibat maut berlaku semasa proses itu walaupun selepas itu.

2. Pastikan ianya steril untuk membantu proses kelahiran kambing


Sekiranya kambing mengalami masalah bersalin, penternak mesti segera membantunya. Atas sebab ini, tangan penternak mesti steril dan bersih supaya kambing tidak tercemar. Maksudnya, anda perlu membuat kedudukan kambing untuk dilahirkan secara normal. Untuk makluman, kedudukan anak kambing ini boleh diketahui selepas ada bahagian badan yang kelihatan.

3. Membersihkan Cecair Lendir Kambing


Jika anda seekor kambing, akan ada lendir yang menutupi mulut dan hidung kambing tersebut. Untuk itu, anda boleh membersihkannya dengan mengelapnya dengan kain kering dan lembut. Ini juga penting, selain cara menangani kambing berdarah selepas bersalin. Walaupun secara saintifik induk induk membantunya, ini tidak optimum.

4. Memotong tali pusat pada kambing


Jika badan kambing itu bersih dan kering, maka penternak tidak boleh hanya duduk diam, kerana masih banyak kerja yang perlu dilakukan. Satu perkara yang perlu diberi perhatian ialah memotong tali pusat dari kambing. Harap maklum, ini akan membantu proses penghantaran kambing dengan lebih baik.

Untuk memotong tali pusat, penternak mesti mengikat tali pusat kira-kira 5 cm dari perut. Seterusnya, potong di bawah ikatan menggunakan alat yang tajam dan steril. Kemudian, kesan luka mesti disapu dengan ubat luka untuk mengelakkan jangkitan berbahaya. Dengan cara itu, penternak kambing dan anak ayamnya boleh menjadi sihat dan cepat berkembang.

5. Jangan lupa jaga ibu kambing selepas bersalin


Selain kambing yang perlu dijaga, ibu kambing juga tidak boleh lupa ibu kambing yang bersusah payah melahirkan. Anda mesti tahu cara menangani kambing berdarah selepas bersalin. Sebab, tidak jarang kambing mengalami hal ini kerana proses kelahirannya agak lama.

Ibu juga mesti mendapat penjagaan yang baik selepas bersalin. Terdapat beberapa bahagian penting yang perlu anda perhatikan. Contohnya, sekitar kemaluan, ambing, dan puting untuk dibersihkan dengan betul dan menyeluruh. Anda boleh menggunakan kain lembut yang dicelup dalam air suam untuk mengendalikannya.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel